Test: Riese & Müller Charger GT silent

Test: Riese & Müller Charger GT silent
Stille, solide kilometervreter uit Duitsland

Opstappen op de Riese & Müller Charger GT voor een testrit zonder eerst naar de specificaties te kijken. Zelfs zonder voorkennis of de prijs te kennen. Zadel op hoogte, display aan en gaan. Kan dat?

 Wat als eerste opvalt aan de Riese & Müller Charger GT is dat de fiets er opvallend uitziet. Allerminst slank, eerder robuust. En toch stijlvol. De zwartrode kleur? Prachtig, maar misschien denkt niet iedereen er hetzelfde over. Een bijzonder concept met zo op het oog een lange wielbasis. Wegrijden gaat opvallend makkelijk en vooral geluidloos. Even naar beneden kijken: daar zorgen de Bosch Performance Cruise Gen.3 motor en de getande riem voor. Een strakke samenwerking die zorgt voor een direct gevoel bij iedere pedaaltrap.

Traploos schakelen met Enviolo

Doorschakelen kan met de knoppen van het Bosch Intuvia display, dat ook met een heldere zon duidelijk af te lezen is. Eco, turbo of sport: het werkt als een zonnetje. Dat is overigens ook het enige aan de e-bike waarmee je kunt schakelen, want er zit een automatische versnellingsbak van Enviolo in (het vroegere NuVinci concept, dat nooit echt doorbrak). Geen klikjes, geen stapjes. Gewoon draaien, waarbij je eerst wacht op een klik die niet komt. Na een paar keer draaien ben je al gewend. Het systeem is geruisloos instelbaar, je bent niet afhankelijk van een versnelling. Die bepaal je namelijk zelf, zo fijn is de afstelling.

Stabiel en comfortabel

Onderweg heb je het gevoel van controle. De fiets is superstabiel. Daar is niet alleen het oversized frame verantwoordelijk voor, maar ook de opvallende keuze voor de wielen. Voor deze Charger GT Silent heeft het Duitse kwaliteitsmerk gekozen voor de 27,5 inch wielmaat in combinatie met een paar brede Schwalbe sloffen. Die combinatie zorgt ervoor dat je met een goed gevoel van controle bijna plat in de bochten kunt gaan liggen. Als je dan zou willen, tenminste. En pomp je de banden niet heel hard op, dan zorgen de bolle banden voor het nodige comfort. De verende voorvork is dan bijna overbodig. Remmen gaat ook solide, met de krachtige Magura schijfremmen. Ook uit Duitsland, want het moet wel betrouwbaar zijn.

 

Specificaties Riese & Müller Charger GT Silent

De Charger GT Silent komt standaard met een krachtige Bosch PowerTube 500 accu. Daarbij bieden de Duitsers de mogelijkheid voor een upgrade tot 1000Wh. Dat kan door de optie te nemen van een extra accu in de vorm van een PowerPack. Deze wordt onderaan de bovenbuis gemonteerd. Andere bijzonderheden van de e-bike:

  • Accu weggewerkt in het frame
  • Extra brede banden voor een super comfort
  • Ook met Dualbattery, 1000wh accu power
  • Ook als damesmodel verkrijgbaar
  • Kleuren: pearlwhite, electric red metallic, black matt
  • Als e-bike of speed pedelec variant

Conclusie

Met de Charger GT Silent heeft Riese & Müller een prachtige en degelijke e-bike op de markt gebracht. Over de technische specificaties is heel goed nagedacht, waarbij de herkomst van de meeste onderdelen vooral… Duits is. Bewezen betrouwbaarheid. Over het rijgedrag valt niets negatiefs te zeggen: het is het absolute pluspunt van de fiets.  Is er dan helemaal geen kritische noot? Nou, de prijs van bijna €4.900 is aan de hoge kant. Maar dat argument is heel snel verdwenen na een proefrit!

Kom zelf de Riese & Müller Charger GT Silent proefrijden in de winkels van Bike Totaal Jan de Jonge in Burgh-Haamstede of in Zierikzee.

 


Terug




Deel het met uw vrienden!

Openingstijden

Maandag:  9.00-17.00
Dinsdag:  Gesloten
Woensdag:  9.00-17.00
Donderdag:  9.00-17.00
Vrijdag:  9.00-17.00
Zaterdag:  9.00-17.00
Zondag:  Gesloten
 

Wilt u dinsdag of zondag huren? Dat kan. U kunt de fietsen dan maandag of zaterdag ophalen om 16.45 uur .

Afwijkende dagen
23 december 2024 (Gesloten):   Gesloten
25 december t/m 26 december 2024 (Gesloten):   Gesloten
30 december 2024 (Gesloten):   Gesloten
1 januari 2025 (Gesloten):   Gesloten


Contactgegevens

Facebook